DF350A

Info

Nyhet!

HUR DF350A BLEV TILL

Efterfrågan på kraftfulla utombordsmotorer ökar allt mer.

De nya motorerna har i sin tur skapat en efterfrågan på nya, större båtmodeller, som tidigare haft inu-drev eller inombordsmotorer som kraftkälla.

I takt med att kraftfullare utombordare lanseras så blir båtarna större, och i takt med att båtarna växer blir utombordarna ännu kraftfullare. Med målet att bygga den ultimata fyrtaktsutombordaren gav sig Suzuki ut på en teknisk upptäcktsfärd.

Var går gränsen?

Att öka motoreffekten är enkelt. Genom att öka cylindervolymen, eller montera ett turboaggregat eller en kompressor, kan man öka antalet hästkrafter. Men större motorer drar också mer bränsle samtidigt som den ökade tyngden skapar olika problem för båtarna, och komplexare motorkomponenter försämrar motorernas tillförlitlighet.
Dessutom begränsas båtens toppfart av skrovets design, av hydrodynamiken kring motorns underdel och propellrar samt av motorernas placering.
När vi utvecklade nya DF350A startade vi med ett blankt papper och tog hänsyn till alla ovannämnda faktorer i vår utformning och konstruktion.
Först av allt tittade vi på propellerdesignen. En traditionell enkel propeller skapar en framåtriktad kraft men genererar även en hel del rotationsenergi. Fanns det något vi kunde göra för att omvandla denna bortkastade energi till produktiv kraft och öka propellerns verkningsgrad?
Därefter tittade vi på växelhusets framkant, som stör vattenflödet över propellern. Mer effekt och vridmoment kräver större och starkare växelhusdrev för att överföra kraften från drivaxeln till propelleraxeln.
I vanliga fall innebär det ett större växelhus – vilket leder till att vattenflödet till propellern störs ännu mer. Var det möjligt att konstruera en nedre del av motorn med plats för starkare drev, som samtidigt minimerade störningen av vattenflödet till propellrarna?
Suzukis ingenjörer arbetade länge och intensivt med datorsimuleringar, försökskonstruktioner och vattentester för att avsevärt förbättra utombordsmotorns förmåga att omvandla motoreffekt till drivkraft under vatten.
De lyckades med uppgiften – och resultatet är en revolutionerande innovation.
Vi har gett motorn namnet Geki som betyder ”Parting Seas” – vattendelaren

KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDE 12,0:1

Vår lösning för att uppnå 80 hästkrafter per liter i en V6-motor på 350 hästkrafter var att höja kompressionsförhållandet till 12,0:1, den högsta kompressionen någonsin i en serietillverkad utombordsmotor. För att lyckas med detta utan att det uppstår knackningar (ett typiskt problem vid hög kompression) utvecklade vi ett system som blandade kylluft med finfördelat bränsle för att åstadkomma optimala förutsättningar för fullständig och kontrollerad förbränning.

DF350A TEKNIK
REKOMMENDERAD RIGGLÄNGD mm (tum) X : 635 (25) / XX : 762 (30)
STARTSYSTEM Elektriskt
VIKT kg (Ibs.) *1 X : 330 (727) / XX : 339 (747)
MOTORTYP V6 – 55° DOHC 24 ventiler
Ventilstyrning Kedja med variabla ventiltider
BRÄNSLESYSTEM Elektronisk bränsleinsprutning
ANTAL CYLINDRAR 6
SLAGVOLYM ㎤ (kubiktum) 4 390 (267,9)
BORRNING × SLAG mm (tum) 98 (3,74) x 97 (3,82)
MAX UTEFFEKT kW (hk) 257,4 (350)
FULLGASVARVTAL rpm 5,700 – 6,300
MANÖVRERING Fjärrkontroll
OLJETRÅGETS VOLYM liter (U.S./Imp. qt.) 8.0 (8.5)
TÄNDSYSTEM Transistorstyrt
GENERATOR 12 V 54 A
MOTORUPPHÄNGNING Gummiupphängning
TRIMLÄGEN Power trim och tilt
UTVÄXLINGSFÖRHÅLLANDE 2.29:1
VÄXELLÄGEN F-N-R (Drive-by-Wire)
AVGASUTSLÄPP Genom propeller
PROPELLER (stigning) *2
Alla propellrar har 3 blad
FRÄMRE 3×15 1/2×19,5-31,5
BAKRE: 3×15 1/2×19,5-31,5
*1 Torrvikt Inklusive batterikabel, exklusive propeller och motorolja.
*2 Kontakta din lokala återförsäljare angående propellerdetaljer.

Intresseanmälan
Kontakta oss angående denna produkt

Bilder

DF350A

Finansiering & Försäkring

Vi hjälper även till med finansiering och försäkringar tillsammans med våra samarbetspartners.
Bland annat räntefritt upp till 24 månader. Kontakta oss för kostnadsförslag.

Alla produkter